اهميت استراتژيكي كالا در دنيای امروز

موارد مصرف و كاربرد لوله های خرطومی
موارد مصرف و كاربرد لوله های خرطومی
آوریل 2, 2020
روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها
روش هاي توليد و عرضه محصول در كشور و مقايسه آن با ديگر كشورها
آوریل 5, 2020

اهميت استراتژيكي كالا در دنيای امروز

اهميت استراتژيكي كالا در دنيای امروز

اهميت استراتژيكي كالا در دنيای امروز

با بررسي ميزان تقاضاي مسكن در كشور و توان توليد و عرضه آن ، مي توان گفت كـه ميـزان نيـاز مسكن در كشور حدود 5,1 ميليون دستگاه در سال است و اين در حالي است كـه حـداكثر تـوان توليـدمسكن در كشور 700 هزار دستگاه مي باشد. وضعيت فوق سبب ايجاد كمبود در كشور و رشـد قيمـت ها شده است. لذا كليه عواملي كه سبب كاهش زمان ساخت مسكن و در نتيجه افـزايش قابليـت توليـد مي گردد ، از اهميت خاص بر خوردار خواهد بود. با توجـه بـر مـشكلات و كمبـود موجـود در بخـش مسكن، دولت نهم اخيرا افزايش توليد مسكن به ميزان 5/1 م يليون واحد در سال را در دستور كار خـود قرار داده است كه به توجه بر آن و رشد دو برابري در توليد مسكن ، ضـرورت توسـعه مـواد و مـصالح مورد استفاده در ساخت و ساز نيز كاملا  مشخص مي باشد كه بدينوسيله اهمیـت طـرح حاضـر نيـز درراستاي آن مشخص مي گردد. ليكن بايد گفت كه اين اهميت بـالا بـوده ولـي در سـطح اسـتراتژيك واساسي نمي باشد .

كشور هاي عمده توليد كننده و مصرف كننده

محصولات مورد مطالعه از جمله محصولات مصرفي در صنعت ساختمان و لوازم عمومي مصرفي زنـدگي مي باشد از اين رو كليه كشورهاي جهان به عنوان مصرف كننده آن قابل بيان مي باشند.

از نقطه نظر كشورهاي عمده توليدكننده نيز مي توان گفت كه كـشورهاي عمـده توليدكننـده محـصولات پتروشيميايي به خصوص PVC  ميتوانند به عنوان كشورهاي عمده توليد كننده اين محـصولات معرفـيگردند كه فهرست اين كشورها به صورت زير خواهد بود:

  • آمريكا
  • ايتاليا
  • آلمان
  • فرانسه
  • كانادا
  • برزيل
  • تركيه

شرايط صادرات

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگاني، براي صادرات محصولات توليدي طـرح هيچگونـه شـرايط و محدوديتي وجود ندارد. ليكن از آنجايي كه اين محصولات، يك كالا ي صـنعتي محـسوب مـي گردنـد، ازاين رو ورود به بازارهاي جهان ي مستلزم برخورداري توليدكننده از شرايطي مي باشد كه در جدول زيـر بـه شرايط فوق اشاره شده است.

جدول شماره 5 – معرفي شرايط مورد نياز براي صادرات محصولات طرح 

شرح  شرايط لازم  رديف 
يكي از معيارهاي مهم در صادرات ، برخـورداري از قيمـت هـاي رقـابتي جهـاني ميباشد كه اين مورد نيز به شرايط اقتصاد كلان كشور در مقايسه بـا كـشورهاي مقصد صادرات باز مي گردد . كشور ايران بعنوان يكي از كشورها ي توليـد كننـده مواد اول يه محصولات مورد مطالعه محسوب مي شود و لذا قدرت رقـابتي آن دربازارهاي جهان ي براي اين محصولات بالا است.

از جمله اين شرايط ديگر ميتوان به نرخ ارز، نرخ بهره، قيمت مواد اوليه، نرخ تورم و موارد مشابه اشاره كرد كه با توجه به متغير بودن عوامل فوق، لازم است توجيه پذيري اقتصادي صادرات در زمان واقعي صادرات و كشور هاي مقصد مورد تحليل قرار گيرد.

برخورداري از مزيت رقابتي به لحاظ قيمت   1
محصولات توليدي لازم است از كيفيت مناسب برخوردار باشد تا امكان وارد سازي آن به بازارهاي جهاني بوجود آيد . برخورداري از مزيت رقابتي به لحاظ كيفيت   2
دوره وصول مطالبات در صادرات عموما بالا است از اينرو لازم است صادر كننده از توان مالي مناسب برخوردار باشد . برخورداري از توان مالي مناسب   3
فعاليت در بازار هاي جهاني مستلزم آگاهي كامل صادر كننده از مقررات و الزامات تجارت جهاني مي باشد . آشنايي كامل با امور تجارت جهاني   4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش