حفاظت لوله کشی تاسیسات بهداشتی

ضد عفونی، آزمایش، نگهداري در تاسیسات بهداشتی
ضد عفونی، آزمایش، نگهداري در تاسیسات بهداشتی
آوریل 22, 2020
انتخاب مصالح لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان
انتخاب مصالح لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان
آوریل 24, 2020

حفاظت لوله کشی تاسیسات بهداشتی

حفاظت لوله کشی تاسیسات بهداشتی

حفاظت لوله کشی تاسیسات بهداشتی

لوله هایی که از زیر یا داخل پی، یا دیوار باربر ساختمان عبور میکنند، باید در برابر شکسته شدن بر اثر بار وارده حفاظت شوند. در این حالت لوله باید در داخل غلاف فلزي قرارگیرد، یا از زیر طاقی ساخته شده با مصالح ساختمانی مقاوم بگذرد. قطر غلاف لوله در داخل پی باید دستکم دو اندازه از قطر لوله بزرگتر باشد.

اگر لوله از داخل محیط یا مصالح خورنده اي که ممکن است بر سطح خارجی لوله اثر خوردگی داشته باشد، عبور کند باید سطح خارجی لوله در برابر خوردگی، با اندود یا روکش مقاوم در برابر خوردگی حفاظت شود.

  • اندود یا روکش نباید مانع حرکت لوله، ناشی از انقباض و انبساط شود.

هر نوع لوله کشی در تأسیسات بهداشتی باید به ترتیبی نصب شود که فشارهاي وارد بر آن بیش از آنچه در ساخت لوله پیشبینی شده، نباشد. عبور لوله از دیوارها، تیغه ها، سقف و کف باید از داخل غلاف لوله صورت گیرد.

  • فاصله بین سطح خارجی لوله و سطح داخلی غلاف باید با مواد قابل انعطاف پر شود.
  • در صورتی که غلاف در دیوار آتش نصب میشود، موادي که براي پرکردن فاصله به کار میرود، باید همان مقاومتی را داشته باشد که براي دیوار آتش تعیین شده است.

اطراف لوله هواکش فاضلاب که از بام عبور میکند باید به کمک مواد آببند مانند ورق سربی، ورق فولادي گالوانیزه، ورق آلومینیومی و ورق پلاستیکی، در برابر نفوذ رطوبت و آب، آببندي شود. آن قسمت از لوله کشی آب مصرفی، فاضلاب یا آب باران، که در خارج از ساختمان و زیر کف و در داخل زمین نصب میشود باید با توجه به دماي هواي محل استقرار ساختمان، زیر خط تراز یخبندان و عمق مناسب قرار گیرد.

  • لوله هاي آب مصرفی، فاضلاب یا آب باران در داخل دیوارهاي خارجی ساختمان، یا هرجاي دیگري که در معرض یخ زدن قرار میگیرند، باید با پوشش عایق یا گرم کردن لوله، در برابر یخ زدن حفاظت شوند.

اجزاي لوله کشی که در کوچه، پارکینگ، گاراژ یا فضاهاي مشابه دیگر، که ممکن است در معرض ضربات فیزیکی قرار گیرند، نصب میشوند یا باید توکار باشند و یا با روشهاي دیگري حفاظت شوند.

حفاظت لوله کشی تاسیسات بهداشتی

لوله گذاري در ترنچ

کف بستري که براي دفن لوله هاي افقی فاضلاب یا آب باران حفر میشود باید با استفاده از ماسه و شن نرم طوري آماده شود که براي تحمل وزن لوله به اندازه کافی محکم و مقاوم باشد و با قرار دادن لوله در آن، بستر زیر لوله کاملاً فرم لوله را به خود بگیرد و تکیه گاه یکدست و یکنواختی زیر لوله پدید آید.

  • اگر عمق ترنچ بیش از آن چه براي تراز لوله گذاري لازم است باشد، در این حالت باید کف ترنچ را با لایه هاي 15 سانتیمتري ماسه و شن نرم پرکرد و هر لایه را جداگانه کوبید تا در تراز نصب لوله، تکیه گاه یکنواخت و مقاومی پدید آید.
  • اگر در کف بستر لوله گذاري سنگ مشاهده شود، باید قسمت سنگی را دست کم تا 7/5 سانتیمتر زیِر تراز نصب لوله تراشید و کف بستر را با ماسه و شن نرم پرکرد و کوبید تا تکیه گاه یک دست، یکنواخت و مقاومی پدید آید . لوله را نباید مستقیما روي بستر سنگی قرار داد.
  • تکیه گاه لوله، در طول بین دو اتصال، باید پیوسته باشد و وزن لوله به طور یکنواخت به این تکیه گاه منتقل شود. قرار دادن لوله روي تکیه گاه منقطع، که فقط زیر نقاط اتصال یا در فاصله بین دو اتصال لوله باشد و زیرِ قسمتی از طول لوله خالی بماند، مجاز نیست.
  • اگر خاك کف بستر لوله گذاري ضعیف و غیر مقاوم باشد و نتوان آن را مستقیماً به عنوان تکیه گاه لوله مورد استفاده قرار دارد، باید کف بستر را به عمق دستکم دو برابر قطر لوله بیشتر حفرکرد و با لایه هاي ماسه و شن نرم تا تراز لوله گذاري پرکرد و کوبید، تا تکیه گاه مناسبی پدید آید.

پس از لوله گذاري باید اطراف و روي لوله را با خاك نرم و سرند شده پرکرد. پرکردن اطراف و روي لوله باید با لایه هاي 15 سانتی متري باشد و هر لایه جداگانه کوبیده شود. پر کردن اطراف لوله باید یکنواخت و متعادل باشد تا لوله را در راستاي محور خود ثابت و ساکن، نگاه دارد.

حفاظت لوله کشی تاسیسات بهداشتی

حفاظت اجزاي ساختمان

هر قسمت از اجزاي ساختمان، کف تمام شده، دیوارها، تیغه ها و سقف که در جریان نصب یا تعمیر تأسیسات بهداشتی آسیب ببیند، تخریب شود و یا جابجا شود، پس از اتمام کارهاي

تأسیساتی، باید بازسازي شود و به صورت پیشبینی شده براي آن قسمت و در وضعیت ایمن درآید.

بریدن، شکافتن یا سوراخ کردن اجزاي سازة ساختمان براي عبور لوله مجاز نیست، مگر آن که در طراحی سازه ساختمان پیشبینی شده باشد.

  • عبور لوله از دیوار، تیغه، سقف و کف (بین دو طبقه) فضاهاي ساختمان باید از داخل غلاف صورت گیرد.
  • در صورت عبور لوله از دیوار، سقف و کف فضاها، که براي مقاومت معینی در برابر آتش طراحی شده باشد، فاصله بین سطح خارجی لوله و سطح داخلی غلاف باید با موادي به همان اندازه مقاوم در برابر آتش، پر شود.

معبرهایی که براي لوله گذاري در مجاورت پی ساختمان حفر میشود نباید زیر خط 45 درجه اي که از سطح باربر پی رسم شده باشد، قرار گیرد.

اگر لوله انشعاب آب یا فاضلاب شهر از زیر کف وارد ساختمان شود، باید اطراف آن با مصالح ساختمانی مناسب طوري پوشانده شود که از ورود موش و دیگر جوندگان به داخل ساختمان جلوگیري شود.

شبکه هایی که روي دهانه هاي خروج و تخلیه آب، فاضلاب و آب باران، در داخل یا خارج ساختمان، روي کف نصب میشوند ( از جمله شبکه روي کفشوهاي آب باران سطح بام یا محوطه)، نباید سوراخهایی با قطر یا ابعاد بزرگتر از 12 میلیمتر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش